Upplysningen

Snart är det sommarlov men först måse vi klara av slutspörten, den jobbigaste delen av hela året eftersom man bara inte för allt i världen kan fokusera. Har ett långt uppsattsprov om upplysningen (ca 1600-1700 talet) i Frankrike & Storbrittanien & jag vet att jag borde plugga & det har jag en hel del men idag är det särskillt svårt att öppna böckerna. Jag kan huvudupplägget men så finns det en massa småsaker som jag inte har en aning om heller xD Tex som årtal. Ska man kunna när alla är födda & döda? 
Än så länge är den jag gillar mest pessimisten Jonathan Swift. Han blev visserligen sinnessjuk i slutet på sitt liv men hans satirer var asroliga & väldigt absurda. Nästan som Voltairs Candide. "Vi lever i den bästa av alla världar" yeah right XD Pangloss behöver en smäll i skallen så kanske poletten trillar ner. 
få se vilka fler namn kommer jag ihåg:
-Denis Diderot som var huvudredaktör för Encyklipedin
-Rouseau som skrev Emile & som ville ta tillbaka människan till naturen men som hatade kvinnor.
-Swift: "Ett anspråkslöst förslag" en satir om att äta människor på Irland för att kritisera samhället.
-Daniel Defoe som skrev Robinson Crouse.
-Voltair: "Trakt om toleransen" var emot kyrkan & tyckte att förnuftet gick före bibeln. Krossa den skändliga- hans bevingade ord.
-Mary Wollstonecraft: "Försvar mot kvinnans rättigheter" motsatte det som Rouseau sa om att man behövde förtrycka kvinnor för att de skulle veta sin plats.
-John Locke: filosof som trodde att vi alla var födda som oskrivna blad. Kritiserade kungaarvet. Humanitet & jämnlikhet.

*Emperism= kunskap ur erfarenhet
*Utilism= ser saker från nyttosynpunkten
*Materialism= Det finns inget annat än den fysiska världen
*Ateism= Ingen tro på gud
*Deism= Tror på en gud men inte att han ingriper i allt
*Rationalism= Förnuft
*Encyklopedin= Uppslagsverk på 35 volymer

Sorry att jag rabblade om provet men det är det jag har på hjärnan just nu. Ni i klassen som ska göra provet kanske tycker det är bra men ni andra kan skippa att läsa det eftersom det förmodligen inte är särskillt intressant >.<


Wade:
-Oh great, locked in an elevator with five guys on a high protein diet. Dreams really do come true...
Logan:
-Do you ever shut up?
Wade:
-No, not when I'm awake.

Kommentarer
Postat av: Sarah

OMG I LOVE THE THING SWIFT WROTE! hahaha

Like, eat children then we will cure world hunger and at the same time we will have less mouths to feed! HAHAHA I looove it!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback